середу, 21 лютого 2018 р.


Вікторина «Знавці рідної мови» /5клас/
Мета:    навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати   розуміння  того,  що  українська  мова  -  наш  скарб нашого народу;  розвивати  логічне  і  творче  мислення; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його   традицій,  почуття    поваги  до  всього  свого, українського.  
                                              Хід  урок
 І.    Організаційна частина.
ІІ.Оголошення теми та мети.
  ІІІ. Мотивація.
Як  нема без зірок небозводу,
Як блакиті без сонця нема,
Так і мови нема без народу,
І народу без мови нема.
§  Гімн українській мові
  • Відомості про Міжнародний день рідної мови.
21 лютого у всьому світі відзначається Міжнародний день рідної мови. Це свято було проголошено в 1999 році на загальній конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної та культурної багатоманітності.
Міжнародний день рідної мови відзначає кожна культурна людина, яка усвідомлює, що мова є безцінним надбанням людства. У кожного народу є своя мова, вона для нього найрідніша і найдорожча. Кожна людина має право розмовляти і мислити рідною мовою. Кожна країна має право на державну мову. Наш народ не одне століття боровся за рідну мову, за те, щоб сьогодні вона стала державною. Українська мова не зникла, бо люди берегли її, як перлину, щоб колись заговорити нею у повний голос.
Тож любіть свою мову та оберігайте її! Адже мова – це свого роду душа народу: немає мови – немає народу.
Українська мова - давня й молода.
Світить рідне слово, як жива вода.
Звідки воно взялось,
Діло не просте...
В душу засівалось,
Із душі росте.

ІV Виконання завдань
Легенда про українську мову
*Вікторина      « ХВИЛИНКА » 
( запитання  і  відповідідаються протягом  1 хвилини.За  правильну відповідь – 1 бал).
І команда
1.       ДержавнамоваУкраїни  (українська).
2.       Частинамови, яка  називає ознаку (прикметник).
3.       Знак у кінці питального  речення  (?).
4.       Чим  починається  репліка діалогу  на  письмі (-).
5.       Перша буква у власній назві (велика).
6.       Слова, різні за звучанням та написанням, але близькі чи однакові залексичним значенням. /Синоніми/
7.       Наука  про  звуки мови  (фонетика).
8.       Розписне яйце (писанка).
9.       Скільки-н-  у  слові незрівнянний  (чотири).
10.    Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
11.    Словниковий  склад мови  (лексика).
12.    Символ українців, що оберігає (оберіг).
13.    Речення  з одним   членом називається  ( односкладні).
14.    Префікс  у  слові прекрасний  (пре-).
15.    Яка частина мови слова рідний (прикметник).
16.    Перекладіть українською слово  «улитка». /Равлик/
17.    Що означає фразеологізм «перелічити ребра»? / Побити/


                    ІІ  команда
1.       Без  чого зникає  народ?  (без  мови).
2.       Найменша одиниця мови (звук).
3.       Слова  спільного кореня (спільнокореневі).
4.       Частина мови  слова  ненька(іменник).
5.       Знак  у кінці розповідного речення (крапка).
6.       Розділовий  знак  в окличних реченнях ( знак  оклику).
7.       Словник  про  значення слів  (тлумачний).
8.       Речення  з двома   членами  називається  ( двоскладні)
9.       Остання частина  слова  (закінчення).
10.    Розмова двох осіб  (діалог).
11.    Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів./Орфографія/
12.    Що означає фразеологізм «ніде й голці впасти»? /Тісно/
13.    Зміна  букв  у  корені  (чергування).
14.    Перекладіть українською слово «чулки» /Панчохи/
15.    Частина мови себе (займ).
16.    Назвати вираз сонорних приголосних.
17.«Жовтіє лист» — це словосполучення чи речення? /Речення/

ІІІ команда
1. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням. /Омоніми/
2. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/
3. Опис зовнішності людини. /Портрет/
4. Назвати вираз шиплячих приголосних
5. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня. /Суфікс/
6. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма. /Графіка/
7. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки. /Прислівник/
8. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне. /Словосполучення/
9. Змінна частина слова. /Закінчення/
10. Самостійна частина мови, що виражає дію відповідає на питання: що робить предмет? що з ним робиться? /Дієслово/
11. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/
12. На які групи поділяються приголосні звуки? /Глухі й дзвінкі, тверді й м’які/
13. Головні члени речення. /Підмет і присудок/
14. Розділ науки про мову, що вивчає речення і словосполучення.  /Синтаксис/
15. Що означає фразеологізм «замилювати очі»? /Обдурювати/
16. Перекладіть українською слово  «носки». /Шкарпетки/
17. До якої частини мови відноситься слово мене? /Займенник/

ІV команда

1. Слова з протилежним лексичним значенням. /Антоніми/
2. Скільки звуків в українській мові? /38/
3. Опис природи в художньому творі? /Пейзаж, літературний пейзаж/
4. Частина слова, що знаходиться перед коренем. /Префікс/
5. Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови. /Фонетика/
6. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, 7ле не називає його. /Займенник/
8. Розмова однієї особи. /монолог/
9. Речення, яке має дві і більше граматичних основ. /Складне/
10.Частина слова без закінчення? /Основа/
11. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що?
/Іменник/
12. Розділ мовознавства, який вивчає правильну вимову слів. /Орфографія/
13. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/
14. Речення, що має одну граматичну основу. /Просте/
15 Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження. /Лексикологія/
16. Що означає фразеологізм «хоч око виколи»? /Темно/
17. Перекладіть українською слово «изюм». /Родзинки/

Лунає пісня
Вікторина «Допиши вірш»
  ЇЖАЧОК
Ходить лісомїжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)
               ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночіїйзавждипівник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)
                НА ПРОГУЛЯНКУ
У неділю на Хрещатик
Квочкавивела... (голубів, курчаток, вівців)
                   ХТО ТАКА?
Великіочі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)
                    РИБАЛКА
Ярослав на каміньсів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)
          РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)
                МАЙСТЕР
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток)
             ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук повзе,
На спині листок... (фарбує,малює, везе)
* Вікторина «Допиши фразеологізм»  Запиши до кожного фразеологізму відповідне слово-пояснення:
. 1. Рукою подати __________________________________________________
    2. Тримати язик за зубами _________________________________________
    3. Водити за носа ________________________________________________
. 4. Робити з мухи слона ___________________________________________
     5 Байдики бити _________________________________________________
     6. Зарубати на носі _______________________________________________
7. Пекти раків
8. Накивати п’ятами
Конкурс  «Закінчи прислів'я»  (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)
Прислів'я та приказки – це  мудрість народна. У них передаються спостереження людей над явищами природи й суспільного життя, вадами людського характеру та інше. Наші конкурсанти повинні швидко виконати таке завдання: я називаю першу частину прислів'я, а учасники конкурсу – другу  Виграє той, хто це зробить швидше.
1. Книга вчить, ... (як на світі жить)
2. Учення - світ, ... (а невчення - тьма)
3. Не кажи гоп, ... (поки не перескочиш)
4. З миру по нитці, ... (голому сорочка)
5. Слово - не стріла, а ... (глибше ранить)
6. Слово не горобець,… (вилетить – не спіймаєш)
7. Під лежачий камінь…(вода не тече)
8. Хочеш їсти калачі … (не сиди на печі)
9. Краще синиця в руках,… (ніж журавель у небі)
10.Яблуко від яблуні… (далеко не падає)
11. Вік живи - ……(вік учися)
12. Одна голова добре,   (а дві краще)

Конкурс «Відгадай загадку» (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)
-  А  які чудові, яскраві українські народні загадки.
1.    Ні вікон, ні дверей, повна хата людей. (Кавун)
2.    Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (Морква)
3.               І печуть мене, і варять, і їдять, і хвалять, бо добра. (Картопля)
4.       Без рук, без ніг, а пнеться як батіг? (Квасоля)
5
Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)
6.               Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)
7.  Що за гість, що тепло їсть? (Зима)
8.               Вдень на небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
9.    Літом наїдається, а взимку висипається. (Ведмідь)
10.  Я кругленька, червоненька,
з хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть,
І до столу подають. (Редиска)
11.      Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю. (Окуляри)
12.       Білий як сніг, в пошані у всіх,
До рота попав, там і пропав.
 (Цукор)
13.      Зубів багато, а не їсть.
Усе хапає, собі нічого не залишає. 
Де пройшло, там чисто стало. (Граблі)
14.      Сам пустий, голос густий,
Дріб вибиває, дітей збирає.
 (Барабан)
15.  Є на світі кінь - всьому світу не вдержати. (Вітер)
16.  Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)
Лунає пісня
Конкурс «Творчий» (5 балів)
Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:
Стихли струни, стихли співи,
Срібні співи серенад,
Срібно стеляться сніжинки -
Спить самотній сад.
        Спробуймо і ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення.
  «Цікаве перетворення».
Утворити   якомога   більше   слів,   змінюючи лише одну букву.
Мила (сила, вила, шила, рила, жила, била...) Мак (рак, так, лак, бак, гак, Жак...) Майка (лайка, байка, чайка, сайка, гайка...) Рік (сік, вік, тік, лік, бік, пік...) Пий (ший, лий, вий, мий, бий...)
3.  Гра «Збери склади».
НИ  НО СА  ГА
СІ КО СИ
(Сани, коси, сіно, нога, сини) 

V. Підсумок уроку
Вчитель. Дуже сподіваюся, що від сьогодніш­нього дня  ви  залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кож­ного з нас, і багатство це — наша рідна мова
Лунає пісня



Немає коментарів:

Дописати коментар