пʼятниця, 27 січня 2017 р.

Сім'я і школа

Родина – школа любові!

Умовою успішної виховної діяльності з учнями є співробітництво класного керівника з батьками, адже родина впливала і продовжує значно впливати на процес розвитку особистості дитини.

Працюючи на посаді класного керівника уже 1,5 роки, з’ясувала для себе, що сім'я і школа -  це, як берег і вода, - дві невід’ємні складові. Дійсно,  без співпраці з батьками ніякого результату не досягнеш у роботі з дитиною і навпаки. Батьки віддають дитину до школи з надією, що вона потрапить до рук розумного, гуманного вчителя, який забезпечить їй належне виховання. Та цього мало. Лише за умов спільної, узгодженої діяльності вчителів і батьків можна домогтися успіхів у виховній роботі. Це один із головних видів моєї роботи з батьками. (/Приклад батьківські збори/. ключові слова-« Як риба об лід», «пожинати плоди».)

Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу - це важлива й відповідальна задача класного керівника.  Щоб вирішити цю задачу, використовую у своїй педагогічній роботі такі напрями діяльності з батьками:
  • вивчення родин учнів;
  • педагогічна освіта батьків;
  • забезпечення участі батьків у підготовці та проведенні колективних справ у класі;
  • педагогічне управління діяльністю батьківського комітету класу;
  • індивідуальна робота з батьками;
  • інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів.
Робота в кожному з перерахованих напрямів складається з певної сукупності форм і способів діяльності. Їх вибір обумовлений цілями й задачами виховної роботи, особистісними та професійними особливостями класного наставника, традиціями школи та класу, своєрідністю складу учнів та їхніх батьків, тенденціями розвитку виховних відносин у класному колективі, принципами взаємодії вчителя й батьків.
Вивчення родин учнів дозволяє мені краще довідатись про дітей та їхніх батьків, зрозуміти стиль життя родин, ознайомитися з домашніми умовами розвитку особистості дитини. Цей напрям діяльності класного керівника відбивається у плані такими формами роботи, як відвідування родин учнів, анкетування, твори про родину, формування банку даних про родину та сімейне виховання. Провівши анкети з батьками «Знайомство», «Ставлення батьків до навчання своєї дитини», дізналася більш точну інформацію про батьків та їх ставлення до навчання власних дітей.
Педагогічну освіту батьків планую відповідно до вікових особливостей дітей, цілей і задач навчально-виховного процесу, конкретних проблем, що виникають у ході спільної діяльності вчителя й батьків. Включає у план класного керівника лекції з педагогіки, психології, етики, фізіології та гігієни; батьківські збори; тематичні консультації, бесіди.
Універсальною формою взаємодії педагога з батьками є батьківські збори. 
Тематика батьківських зборів /5 клас/:
«Адаптація учнів у 5 класі»;
« Ставлення батьків до навчання дітей.»
« Вплив телебачення та Інтернету на моральне та фізичне здоров’я дітей»
Тематика батьківських зборів /6 клас/:
«Підлітковий вік/11-12 років/»
 «Байдужість до навчання - проблема дитини чи дорослих?»
«Насильство в сім'ї та  шляхи його попередження»
 Відбуваються зустрічі зі шкільним психологом. Так, наприклад, відбулась зустріч психолога Столяр С.П. з батьками учнів 6 класу на тему: « Поведінкові реакції підлітків»,  на якій Світлана Петрівна ознайомила батьків із можливими поведінковими реакціями підлітка та як поводити себе з дітьми в тій чи іншій ситуації.
Також практикую у праці класного керівника проведення тематичних  консультацій. Батьки отримують рекомендації з проблеми, яка їх хвилює. У цій роботі мені допомагають шкільний психолог, соціальний педагог, які завжди співпрацюють зі мною.

Орієнтовна тематика консультацій для батьків 

1. Дитина не хоче вчитися. Як йому допомогти? 

2. Погана пам'ять дитини. Як її розвинути? 

3. Покарання дітей. Якими їм бути? 

4. Тривожність дітей. До чого вона може привести? 

5 Сором'язливий дитина. Проблеми сором'язливості та шляхи її подолання. 

6 Грубість і нерозуміння в сім'ї. 

7. Талановита дитина в сім'ї. 

8. Приятелі дітей - друзі будинку чи вороги? 

Величезне значення в арсеналі класного керівника має бесіда. Використовую у своїй роботі  з метою попередження конфліктних ситуацій, для налагодження взаємин між батьками і дітьми.
Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу здійснюю за допомогою включення їх у такі види взаємодії, як спільне планування виховної роботи у класі; колективні творчі справи; свята, прогулянки, походи, поїздки та подорожі; виставки творчих робіт, допомога в ремонтних роботах й естетичному оформленні класної кімнати; участь в обладнанні кабінету й виготовленні наочного приладдя.
Батьки завжди із задоволенням беруть участь в організації дозвілля класу. Діти завжди підготовлені, гарно одягнуті, коли святкуємо/День Іменинника, « Стежками Т.Г. Шевченка», «Масляна», Новорічний вогник, «Осінь! Осінь! тощо/; зібрані, коли подорожуємо /Національний історико-археологічний заповідник Ольвія, Краєзнавчий музей у м. Миколаєві/; активні, коли йдемо в похід. А найголовніше, що батьки теж залучаються до цих заходів.
Щодо естетичного оформлення класної кімнати, батьки своїми руками втілили ідеї класного керівника в реальність.
Під час проведення навчального семінару у нашій школі, який стосувався теми: «Впровадження нового державного стандарту» на базі 5 класу, була організована тематична виставка «Творчі батьки – творчі діти», у якій взяли участь батьки та учні. Вони представили свої роботи, які виготовляли разом.
Педагогічне управління діяльністю батьківського комітету класу відбивається в таких пунктах плану виховної роботи: вибори батьківського комітету, допомога у плануванні й організації її діяльності.
 Батьківський комітет завжди є добрим помічником в організації та проведенні будь-яких заходів, вирішення проблем, допомога класному керівнику.
Індивідуальна робота з батьками дозволяє мені  встановити безпосередній контакт із кожним членом родини учня, домогтись більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів розвивального впливу на особистість дитини. Тому  включаю  у план роботи  індивідуальні бесіди з батьками, спільне визначення перспектив і засобів розвитку учня, педагогічні консультації, індивідуальні доручення.
Інформування батьків про хід і результати навчання, виховання й розвитку учнів здійснюю за допомогою  батьківських зборів, виписування в щоденник оцінок за кожні два тижні навчання,  індивідуальних консультацій, перевірки щоденників учнів,  ведення зошиту досягнень учнів, записок-повідомлень, листів подяки.
На батьківських зборах ніколи не згадую негативні аспекти діяльності окремих учнів, не дорікаю батькам за прогалини і недоліки у навчанні та поведінці їхніх дітей. Така дія  ставить деяких батьків у незручне становище, призводить до того, що батьки учнів, які мають прогалини у навчанні, недоліки у поведінці, перестають відвідувати збори, а класний керівник втрачає своїх спільників у вихованні школярів. Тому на батьківських зборах згадую про головне, що стосується всіх батьків, вирішуємо поставленні питання, даю характеристику всьому класові, а потім надаю  індивідуальну інформацію кожному із батьків про успіхи дитини, труднощі, з якими вона стикається у шкільному житті.
Взаємодію з батьками будую  на основі таких основних ідей-принципів, як:
  • звертання до почуття батьківської любові та її повага;
  • уміння розглянути в кожному учні позитивні сторони, що дозволяють давати характеристику дітям з висування випереджальної позитивної оцінки;
  • висока повага особистості батька й матері, їх батьківської турботи, їх трудової та громадської діяльності.
Отже, родина і школа – це невід’ємні складові, які поєднані одним завданням – виховання всебічно-розвиненої, вихованої дитини. Як говорить народна мудрість : «Один у полі не воїн», так і у виховному процесі учня можна досягти успіху тоді, коли учитель і батьки разом співпрацюють та пов’язані спільною метою.

Немає коментарів:

Дописати коментар